Trade Marketing in Tibet

 

Vorige maand was ik in Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Met 3.650 meter een van de hoogste hoofdsteden ter wereld en met zo'n 500.000 inwoners een kleine stad voor Chinese begrippen. Nog voordat ik een restaurant of supermarkt in kan duiken, krijg ik een katha om mijn nek: een witte Tibetaanse begroetingssjaal als teken van dankbaarheid. In het westen geven we bloemen of een cadeautje als je bij iemand op visite gaat. Ik voel me direct welkom, wat leuk! Mijn humeur was positief beïnvloed ondanks de lange reis die achter me lag.

 

Condooms naast de luiers

Met een positief humeur ga ik op ontdekking naar de lokale retail. Het leukste vind ik het afwijkende aanbod: grote bonken yakboter die gebruikt worden om te koken, maar ook voor de kaarsjes in de kloosters en voor de thee! Wanden vol met felgekleurde verpakkingen gedroogd yakvlees, een echte lekkernij in Tibet, wij hebben de HEMA rookworst. De baby afdeling verdient aparte aandacht. Opvallend waren de condooms naast de luiers. Alsof de supermarkt wil zeggen: je bent gewaarschuwd! Vervolgens vind ik luiers van het merk Best Wishes wat toch een andere lading krijgt met die condooms een meter eerder. Aansluitend op de luiers staat bij de babyvoeding de Tibetaanse versie van Nutrilon: Yak Milk Powder!

Ook zie ik op straat een slimme schoenenpoetser die naast zijn diensten ook schoenenpoets en inlegzooltjes verkoopt; het vullen van de shopper is universeel.

Wat verderop valt me het zakelijk instinct van een verkoopster van dunschillers op, die haar kleedje met producten naast de appelboer uitspreidt, voilá cros-selling.

 

Verbinding

Uiteindelijk beland ik in de Tibetaanse wijk van Lhasa in de buurt van het Barkhor Square. Ik kom veel winkeltjes tegen met vergelijkbaar assortiment zoals gebedskralen, thermoskannen, mondkapjes en gebedsvlaggetjes. Op assortiment niet echt onderscheidend. Wat hier in deze winkeltjes gebeurt heb ik pas later door.

Het onderscheidend vermogen van deze Tibetaanse verkopers ligt namelijk in hun vermogen verbinding aan te gaan met de klant. Door een katha om je nek te hangen. Door een kopje yakboter thee aan te bieden. Door de enige drie Engelse woorden die ze kennen op je uit te proberen. Ik moet grijnzen om de aandacht. Zelfs wanneer we op het punt van onderhandelen zijn beland, heb ik plezier terwijl ik normaliter het liefst voor alles een vaste prijs zou betalen zodat ik weet waar ik aan toe ben.

 

Simpel

Het beïnvloeden van je humeur, het lijkt in Tibet een onderdeel van hun religie, boeddhisme. My religion is very simple. My religion is kindness zei de 14e Dalai Lama Tenzin Gyatso ooit. Het is in ieder geval zeker een onderdeel van hun dagelijkse leven en waarom niet? Wanneer ik in Nederland winkels bezoek, voel ik me vaak niet meer welkom. Het personeel lijkt druk te zijn met andere zaken dan de klant. Echt zin om mijn geld uit te geven heb ik dan vaak niet meer.

En dat terwijl shoppers ook mensen zijn en altijd behoefte zullen blijven hebben aan intermenselijk contact, aan aandacht. Wanneer je in staat bent om je klanten welkom te laten voelen en je hun humeur positief kunt beïnvloeden, blijven je klanten plakken en geven ze meer uit.

 

Andersom

Mijn onderhandeling in Lhasa liep uit op een koop voor een faire prijs maar bovenal een leuk gesprek en een mooie herinnering. Waar een beetje aandacht al niet toe kan leiden. Andersom kan dat natuurlijk ook. Aandacht geven aan de verkoper! Juist hem of haar positief beïnvloeden Dus als je tijdens je vakantie straks driftig om dat oude stoeltje staat te onderhandelen op een zonnige brocante markt in Frankrijk, tover die glimlach op je gezicht, beïnvloed de verkoper en geniet!