Keulen: meer dan de Kerstmarkt

Dat Keulen uit meer bestaat dan alleen maar de jaarlijkse Kerstmarkt bleek vorige maand toen ik deze stad aan de Rijn bezocht.

Zo heeft Keulen bijvoorbeeld Parkeergarage Rheinauhafen. Met een lengte van 4 km is dit de langste parkeergarage van Europa.

De Dom van Keulen is de grootste kathedraal van Duitsland.

En ook de oudste parfumfabriek ter wereld – Haus Farina, waar Eau de Cologne zijn oorsprong vond – staat in Keulen.

 

Eerst een broodje

Na de rit vanuit Nederland was het fijn om even snel wat te eten en dat is geen probleem in Keulen. Hoewel de Nederlander van het brood afgestapt lijkt te zijn, is de broodcultuur in Duitsland nog in leven; in vrijwel elke supermarkt kun je na de kassa’s een broodje eten. En ook de typisch Keulse bakkerij-ketens zoals Genussbackerei Merzenich en Backerei Heinemann sieren de stad, twee voorbeelden die vakmanschap en authenticiteit uitstralen. De zelfbedieningsbakkerij BackWerk – inmiddels ook in Nederland- heeft een flink aantal filialen in Keulen. Het assortiment biedt ook biologische, vegetarische en veganistische alternatieven.

 

Inspiratie

Wat leuk is aan een stad als Keulen is dat het net even anders is dan thuis.

Leuk was de Ballon Discount Schlösser, met een etalage gevuld met ballonnen! Over stoppingpower gesproken.

Ook een winkel met de naam Kauf dich glücklich is erg leuk bedacht, daar moet je even binnen lopen. Beide winkels werken vrolijkheid in de hand, wat belangrijk is wanneer je shoppers iets wilt laten kopen. Wat The North Face slim heeft gedaan is de wanden te voorzien van mooie quotes van atleten en bergbeklimmers.

Als shopper wil je je graag daarmee identificeren en die fleece trui is dan snel gekocht.

Maar het beste is toch wel wanneer je als shopper de producten mag uitproberen. In de LEGO store kun je daarom spelen met wat je wilt kopen. Of wat je wilt dat je ouders voor jou kopen natuurlijk. Bij Globetrotter maken ze het helemaal bont, daar kun je je kano uitproberen in de daarvoor aangelegde vijver in de winkel. Superleuk!

 

Basic Bio

Een supermarkt waar ik echt even naar binnen moest was de Basic Bio. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden zijn de prijzen er zeker niet basic €17,00 voor een potje amandelpasta en paprika's €8,99 de kilo. Het aanbod met ca. 13.000 artikelen is gigantisch. Meters fairtrade, bio en raw chocolade, rijstmelk, soyadrank, haver- en speltdrank, dierenvoeding van bioboeren en exotischere producten als olivenblätterteeen schapenyoghurt, je vindt het allemaal bij Basic Bio.

 

 

Opvallend

Een winkel die het biologische aspect gemeen heeft met Basic Bio is Der Zitronenladen. Alleen hier staat niet het biologische centraal – dat is slechts een hygienefactor- nee, hier wordt alles van citroen gemaakt, van tandpasta tot limoncello. Van lemongrass thee tot citroenjam. Deze gepassioneerde citroenenspecialist verkoopt het.

De dag vloog voorbij en mij haastend door het Bahnhof vielen mij de traptreden naar het perron op. Deze waren stuk voor stuk bekleed met Ritter Sport reclame. Ik hoop voor de reiziger die zijn trein moet halen dat deze reclame juist niet voor stopping power zorgt!

 

Happy End

Dat er in flink wat winkels ook nog wel wat te verbeteren valt qua verleiding en inspiratie bleek toen ik een filiaal van supermarktdiscounter PENNY binnenliep. Shelf Ready Packaging was hier wel erg ver doorgevoerd; soms moest ik gokken wat er in de dozen zat. Uitgerekend bij deze supermarktketen stuitte ik op iets leuks . WC-papier met de merknaam Happy End. Want vrolijke shoppers besteden nu eenmaal meer, moest de marketeer gedacht hebben.