Denk je aan Barcelona dan denk je aan shoppen (als je vrouw bent), voetbal (als je man bent) en heb je een uitgekiende routing van “must-see” winkels gemaakt als je Trade Marketeer bent!

 

Zin in snijbonen

In de lente mocht ik hier een paar dagen zijn en mijn trip begon in Barrio Gotico, El Born. Wat mij daar als eerste de pas deed vertragen was een erg lekkere etalage van een Pasteleria. Allerhande zoete lekkernijen stonden op prachtige schalen uitgestald in de etalage. Het is niet verstandig hier op een lege maag rond te dwalen, het water liep me in de mond! Overigens, zelfs de presentatie van de coffee corner van McCafé -jawel van McDonalds- zag er aantrekkelijk en on-McDonalds uit.

 

Wat later die dag bracht ik een bezoekje aan La Boqueria op La Rambla. Een markthal met enorme warendruk, want wat liggen de vele producten hier mooi gepresenteerd. Of er nu fruit, hammen, pepertjes of groenten verkocht werden, alles ligt er keurig opgestapeld, opgehangen of symmetrisch gerangschikt. Ik krijg zelfs zin om snijbonen te kopen, zo mooi is alles geëtaleerd. De medewerkers van hun stalletjes besteden daar veel aandacht aan en dat is te zien. Ook wordt er creatief omgesprongen met ruimte als ik bij een kruidenkraampje kom. Een gordijn aan hete pepertjes maakt dat ik de verkoper amper nog zie. En ja, de Blaakmarkt in Rotterdam ziet er toch een beetje bleekjes uit in vergelijking met La Boqueria.

 

Functioneel ondergronds

Hoe mooi er het in de Pasteleria en La Boqueria uitzag, hoe inspiratieloos was dat wanneer ik de supermarkten indook. Eerst de Carrefour Market, ik loop er even binnen. Ik loop tegen een muur van gin aan! Nu is dit drankje mateloos populair, maar waar is de groente afdeling? In de kelder! Daar waar de “to- go” winkels zich nog gedeeltelijk bovengronds bevinden, omdat ze daarmee aansluiten op de snelle convenience shopper, moet je voor de grotere boodschappen ondergronds. Veelal  grotere supermarkten in het stadcentrum van Barcelona bevinden zich ondergronds. Mij schiet een overeenkomst te binnen met het uitgebreide metro netwerk van Barcelona: functioneel en inspiratieloos.

 

Glassex voor je groenten

Toch kom ik her en der nog wel opvallende dingen tegen. Bij El Corte Ingles op de Placa de Catalunya heeft de groente afdeling bediening. Dit lijkt klantvriendelijk want er wordt weer echt contact gemaakt met de shopper. Als ik echter later op een bordje lees dat dit betekent dat je niet je eigen producten mag pakken in verband met de hygiëne dan voelt dat al wat minder gastvrij. Verder kom ik in het groenteschap schoonmaakmiddel tegen voor je groenten! Een soort Glassex dus. Een lollige marketeer heeft zeewier de naam  spaghetti van de zee gegeven. Klinkt een stuk aantrekkelijker.

 

Perfecte pizza presentatie

Even buiten het centrum bezoek ik supermarkt Eroski. Daar valt mij de mooie en vooral creatieve presentatie van de koelverse pizza's op en ook de segmentatie op de groente afdeling waarbij gespeeld wordt met kleur is opvallend.

 

Voordat ik -weer terug in het centrum- langs Casa Batllo en Casa Mila op de Passeig de Gracia loop, schiet ik nog snel een Mercadona in. Ook deze supermarkt bevindt zich ondergronds. Wat me hier opvalt zijn de bananen. Je hebt keus uit twee soorten: Platan Canari en de Banana. Spanjaarden zijn toch wat chauvinistischer dan Nederlanders en dat zie je terug in de lokale bananen van de Canarische eilanden. Duurder, maar wel uit Spanje.

 

 

Rauw en bio bij Flax & Kale

Ik laat alle indrukken op me inwerken, terwijl ik wat drink bij het mooie El Nacional. Die avond dineer ik bij het superhippe, healthy, organic restaurant Flax & Kale. En wanneer mijn raw vegan lasagna wordt opgediend, besef ik me dat de markten en supermarkten van Barcelona wat weg hebben van de Sagrada Familia, Gaudi’s belangrijkste werk: inspirerend en uitbundig, maar nog lang niet af.